József-legenda és Baby Boy – Szegedi Kortárs Balett bemutató

baby boy szegedi kortars balettA Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója, és a  Nemzeti Filharmonikusokkal és a Művészetek Palotájával közös produkció is színpadra kerül a társulat következő előadásán. Juronics Tamás mellett nemzetközi koreográfus csapat is dolgozik a produkció. A premiert a MŰPA Fesztiválszínházában lehet megtekinteni.

 

A Szegedi Kortárs Balett előadásában Juronics Tamás rendező koreográfus a tőle megszokott módon kitágítja a történet értelmezési síkjait, kiemelve azt a vallásos/bibliai, de még a századfordulós bécsi pszichoanalízis világából is, a jövőbe vetítve absztrahálja a legendát, szorongató disztópiát tárva elénk.

Strauss a bibliai József történetét opera-szerűen dolgozta fel baletté. Míg a klasszikus balettek elsősorban a cselekmény minél akciódúsabb elmesélésére törekednek, Strauss nagyoperai jeleneteket komponál, történet helyett atmoszférát teremt: legelőször is részletesen megrajzol egy társadalmi közeget, egy közösség lélekállapotát, majdnem olyan hosszúságban, mint a mű második felében megjelenő tényleges József-történetet.  A főhős csak akkor léphet színre, amikor már feltárult a szellemi közeg. Ekkor dimenziót vált a történet és „kamaraoperai” lesz…. A társadalmi psziché után az emberi psziché tárul föl, a legenda szinte csak ürügy arra, hogy – mint a nagy Strauss operák: Elektra vagy Salome esetében – feltáruljon a hitét vesztett, kiüresedett vagy épp mániákussá vált, egyszóval neurotikus/pszichotikus ember belső pokla. Nem véletlen, hogy Freud Strauss kortársa volt.

A Baby Boy nemzetközi produkció Tom Parkinson zeneszerzővel és Ivgi&Greben koreográfus párossal  készülnek.

“A művészetből önmagunk, társadalmunk, világunk tükröződik vissza. Mi alkotók magunk is e világ részesei vagyunk. Látunk, érzünk, véleményezünk, tapasztalunk és befogadunk. A fájdalom, a menekültek, az elnyomás, a határok, a kirekesztés, a nacionalizmus, a háború és a félelem alkották azokat az elemeket, melyekre a „Baby Boy” produkciónk épült.”

A koreográfus párosnak ez a hetedik együttműködése Tom Parkinson zeneszerzővel, aki ezúttal is végigkísérte az egész alkotói folyamatot. Tom zenéjében erőteljes dallamaival, heves ritmusaival testesíti meg a mű alapötletét, inspirálva Ivgit és Grebent. Az új produkció március tizennyolcadikán Szegeden is látható lesz.